De eerste paar dagen

9 januari 2023 - San Blas-eilanden, Panama

Woensdag 4 januari gingen we richting Panama Stad. We kwamen rond 16:30 plaatselijke tijd aan (voor ons was dit eigenlijk 22:30). Toch wel kapot kwamen we rond 18:30 aan bij het hotel. We zijn nog even de stad door gelopen maar merkten dat we toch vermoeider waren dan we dachten. Dus om 19:30 toch maar lekker gaan slapen 😴

Het was de eerste keer dat ik een beetje “last” had van een jetlag, werd namelijk ‘s nachts een paar keer wakker en om 05:00 kon ik echt niet verder slapen. Ook wel logisch na 9,5 uur 😉 We zaten om 07:00 aan een Spaans ontbijtje, met een lekkere omelet en een soort aardappel pannenkoekjes. Communiceren blijft alleen wel lastig af en toe, de meeste Panamesen spreken alleen Spaans. Mijn Spaans is helaas ook niet meer wat het geweest is 😂 Gelukkig komen we er meestal half Engels half Spaans wel uit.

We zijn lekker de stad in gegaan, en als eerste op ons lijstje stond het Panama Kanaal! Erg indrukwekkend, snapte eerst niet wat het nu eigenlijk was. Maar het is zeker bijzonder hoe ze dit vroeger hebben kunnen maken, en nu is er zelfs een tweede kanaal net erachter, voor de nóg grotere vrachtschepen. Hierna zijn we naar de Albrook Mall & Central Station gegaan om alvast een nachtbus ticket te kopen en even de winkels te verkennen. Als laatste deze dag zijn we naar Casco Viejo geweest, een enorm leuk wijkje met schattige straatjes en restaurantjes. We hebben Mexicaans gegeten vlakbij het hotel en zijn weer lekker betijds naar bed gegaan.

Vrijdag 6 januari werden we om 05:00 opgepikt om naar de San Blas eilanden te gaan. Hier bleven we 2 nachtjes. We wisten dat dit een echt paradijs zou zijn! 🏝️ Ook hadden we nog een paar andere stops om de rest vd groep op te halen. We hebben uiteindelijk ongeveer een half uur moeten wachten op een Amerikaanse gast die in het Marriott verbleef (die heeft dus zeker wel knaken 😉). Hij zou maar een dagje naar de eilanden gaan. Toch vertelde hij ons dat de Dominicaanse Republiek veel mooier was dan waar we vandaag heen zouden gaan. Ook al was hij hier zelf nog niet geweest. Nou, het begon al lekker dus 😂 Op de andere 2 moesten we ook een aardig tijdje wachten in de buitenwijken van Panama.

Lichtelijk vertraagd en daardoor geïrriteerd begonnen we eindelijk aan de rit, niet wetende wat ons te wachten stond. Na een commerciële stop bij het laatste benzinestation werd de weg alsmaar slechter. Waar we dachten weg te komen met wat kleine kuilen en gaten, kregen onze rugspieren het zwaar te verduren. Je begon je af te vragen of het überhaupt wel geasfalteerd was. Na ruim 2 uur hobbelen, met een paspoortcontrole tussendoor, kwamen we eindelijk aan bij iets wat leek op een haven. Hier werden we op een voor ons gammel bootje gewezen, maar dat blijkt hier de norm. Het hobbelen was helaas nog niet voorbij, maar het vooruitzicht werd steeds beter. De eerste eilandjes passerend begonnen we een steeds beter beeld te krijgen van onze verblijving. Eindelijk uitgehobbeld verminderden we vaart en legden we om 10.30 aan bij “onze” kade.

De tocht naar het paradijs blijkt een hele barre te zijn.

Maar wat was het mooi! 😍 Een eiland helemaal mooi omringd door strand waar je binnen 5 min een rondje omheen bent gelopen. Vol met palmbomen en wat hutjes, waar sommigen daadwerkelijk woonden maar ook vooral voor toeristen. We moesten wel even wennen, want het was erg primitief. Geen wifi, winkeltjes, restaurantjes. Letterlijk alleen zon, zee, strand. Dit was natuurlijk al vroeg in onze vakantie, waardoor we er misschien nog iets minder behoefte aan hadden. Maar het was zeker wel heerlijk!

Wij verbleven in een hutje waar je ook met anderen zou slapen. Opzich geen probleem, het is maar om te slapen en je ligt toch op je eigen bedje met een klamboe.

We krijgen eten op 3 tijdstippen per dag, 07:00 ontbijt, 12:00 lunch en 18:00 avondeten. Het eten is vooral rijst met kip of vis. Ook dat is, net zoals de wc’s en “douches” (voor zover het douches te noemen zijn), erg primitief. Maar zeker wel goed te doen. En honger hebben we toch wel 😂

Zaterdag 7 januari hadden we een tour waarbij we naar andere eilanden geweest zijn. In totaal zijn er 365 eilanden die tot de San Blas behoren, wij zijn er nu naar 4 geweest. Deze dag was ook al top! Lekker wezen snorkelen, zonnen, eten… Ook zijn we naar een “natural swimming pool” geweest. Gewoon middenin de oceaan een ondieper gedeelte 😂 Maar ook daar lekker gezwommen. We zijn ook enorm verbrand, maar rood wordt bruin zeggen ze toch? 😅

Vandaag (8 januari) hebben we een laatste dagje op het eiland en pakken we ‘s avonds de nachtbus naar Bocas del Toro. Zin in!

Milan heeft ook een alinea geschreven, kunnen jullie raden welke? 😜