Begin van Costa Rica

16 januari 2023 - San José, Costa Rica

Donderdag 12 januari om 07:30 pakten we de watertaxi en daarna de bus naar Puerto Viejo, Costa Rica. Dit bleek uiteindelijk gewoon een taxi met een open achterbak waar onze backpacks in gingen. De bus was namelijk al vol 😂 Ik mocht voorin naast de chauffeur, maar rechts naast mij kwam een meisje uit Chili te zitten. Nu zal je denken, fijn die ruimte! Maar nee helaas, de snelheidspook zat in mijn been te duwen. (Zie foto om het goed in te kunnen denken) Maar hey, we gingen naar Costa Rica! 😍 Na een paar uur in de auto kwamen we aan bij de douane check om ons uit te checken in Panama. Toen mochten we over een lange brug lopen om Costa Rica binnen te wandelen. Ook daar werden we bestempeld en vertrokken we daar wel met een busje naar het dorpje.

De tijd ging weer een uur naar achter, dus in plaats van 12:00 kwamen we, tot ons voordeel, om 11:00 aan bij Jaguar Rescue Center. Dit hadden we, expres, goed getimed zodat we de laatste tour nog konden meemaken. In dit center behandelen ze dieren die of gewond zijn of gewoon nog niet toe zijn om in het wild te overleven. Hier zagen we de eerste luiaarden van onze trip, evenals andere dieren als aapjes, papegaaien, schildpadden etc. Sommigen misten ogen, armen of waren nog te schuw. Hierna zijn we naar het dorpje zelf gegaan met een tuc tuc die een taxi schijnt te zijn hier. We hebben een lekker drankje gedronken in het dorpje en zijn wat rondgelopen door de lokale winkels 🍷

Vrijdag 13 januari zijn we met de bus naar Cahuita gegaan. Hier is een van de National Parks waar Costa Rica ook wel bekend om staat. We liepen naar het hostel om onze backpacks te droppen, maar tot ons ongeloof was dit geen optie. Dus liepen we doelloos rond door dit kleine plaatsje waar niet veel te doen was, buiten het National Park. Na verschillende restaurants gevraagd te hebben, was er gelukkig eentje waar we ze wel mochten verstoppen tussen de kratten bier, yes!! Muchas gracias!!! 🙌🏼 We zijn meteen doorgegaan naar het park en hier hebben we dan ook meteen de eerste wilde luiaard gezien. Wat tof 😍 Daarna zagen we niet alleen een heel mooi strand, maar hebben we ook andere wilde dieren als aapjes, slangen (wel kleintjes gelukkig 🐍), wasberen en salamanders gespot. Hierna gaat de reis door naar San José, de hoofdstad van Costa Rica. Dit stond in principe niet op ons lijstje, maar het is een makkelijke uitvalsbasis om door te gaan naar onze volgende bestemmingen.

Zaterdag 14 januari kwamen we om 13:00 aan in San José. We werden warm begroet door alle taxichauffeurs die erop aasten dat we met hen zouden meerijden. Het hotel was vlakbij, dus we hebben een stukje gelopen. Hierna zijn we door de rest van de stad gelopen. Het is een redelijk grote stad, maar niet enorm aangenaam. Veel zwervers, harde muziek uit winkels, pisluchten en lokale mensen die maar een beetje rondhangen. Niet alleen het weer, maar ook de sfeer was een stuk killer. Zoveel warme kleding hadden we niet aan, dus het was even acclimatiseren 🥶 We hadden voor de zondag een tour geboekt naar de Irazu vulkaan. Even fijn weg uit de stad!

We werden de volgende dag om 06:45 opgehaald. Samen met andere toeristen gingen we richting het National Park, waarin de vulkaan lag. Eenmaal aangekomen werd de keuze gemaakt om eerst naar het kratermeer te gaan, in de hoop dat de wolken zouden zijn gezakt tegen de tijd dat we bij de top aan zouden komen. Helaas was dit niet het geval. Op beide locaties kwam het zicht niet ver en moesten we genieten van het landschap wat binnen 50m lag. Daarnaast zaten we midden in de wolken, dus was een constante neerslag onvermijdelijk.

Na Irazu zijn we naar het plaatsje Cartago gegaan, waar de belangrijkste kerk van Costa Rica is gevestigd, hier was het weer ook goed opgeklaard. Tijdens onze tocht terug hebben gesprekken met Amerikaanse toeristen onze tijd gevuld. Al met al een geslaagde ochtend, ondanks het tegenvallende uitzicht! De rest van de dag hebben we gespendeerd in de stad zelf.

Vandaag, 16 januari, gaan we weg uit de stad en met de bus naar Puerto Jiménez. Hier is een ander mooi nationaal park. De bustocht zal ruim 8 uur duren. Tot later 🚌

(zie alle foto’s weer voor een goed beeld van de omgeving hier)

1. Petra (muttie):
    16 januari 2023
    Ik ben benieuwd als jij voorin de "bus" zat, waar Milan dan terecht is gekomen (trekhaak?). Jammer dat het uitzicht minder was bij de krater (en vlgs mij ook behoorlijk koud), maar alles is wel enorm gaaf, zeg. En tof hoor die luiaard (snap waarom ie zo heet 😂).